Ongeveer 4 miljoen mensen in Nederland hebben hulpmiddelen zoals screenreaders, spraaksoftware of speciale toetsenborden nodig om een website te kunnen begrijpen en gebruiken. Dit maakt digitale toegankelijkheid geen nice-to-have, maar een noodzaak. Voor veel organisaties is het ook wettelijk verplicht. Maar hoe weet je of jouw content voldoet aan de WCAG-criteria? Door te testen, handmatig of automatisch. In dit blog lees je meer over automatisch testen, en hoe dit slimme hulpmiddel je helpt om websites toegankelijker te maken voor iedereen.
De kracht van automatisch testen
WCAG-richtlijnen zijn gebaseerd op vier basisprincipes: content moet waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust zijn. Volgens Nina Brugman, Commercieel Directeur van Swink, komen deze vier problemen het vaakst voor: ontbrekende alt-teksten bij afbeeldingen, onduidelijke linkbeschrijvingen, incorrecte tabelstructuren en verkeerde heading-hiërarchieën, zoals overgeslagen niveaus (H1 direct naar H3) of meerdere H1-tags op één pagina. Nina vertelt: ‘Met automatisch testen kan je een groot deel van deze problemen detecteren, zonder dat je elke pagina handmatig hoeft te bekijken. Dit bespaart je organisatie veel tijd.’
Waarom handmatige controle nodig blijft
Automatische tools zijn krachtig, maar niet perfect. Ze detecteren bijvoorbeeld wel dat een afbeelding een alt-tekst heeft, maar kunnen niet de kwaliteit ervan beoordelen. ‘Een foto van een roos met de alt-tekst 'leuke knop' wordt niet als fout gemarkeerd.’, legt Nina uit. Daarom blijft handmatige controle nodig. Want alleen een mens kan de betekenis van content goed beoordelen.
Automatisch testen slim inzetten voor maximaal resultaat
Met automatisch testen spoor je een groot deel van problemen met betrekking tot digitale toegankelijkheid snel op. Onderzoek waar de pijnpunten in jouw content zitten en gebruik de resultaten voor trendanalyse: zie je veel problemen met alt-teksten? Pak dit structureel aan. Stel KPI's op basis van je bevindingen en rapporteer vooruitgang aan stakeholders. Door resultaten in cijfers te tonen, krijg je makkelijker draagvlak van de directie voor toegankelijkheidsverbeteringen.
Key takeaways:
• Zet automatisch testen in om snel veel toegankelijkheidsproblemen te vinden
• Zorg voor handmatige controle, zeker in geval van alt-teksten
• Gebruik testresultaten voor trendanalyse, KPI's en meldplicht aan toezichthouders
• Combineer tools met training van contentteams voor optimaal resultaat

