Blogs congres Contentmarketing & Webredactie

Inspireer jezelf en lees de blogs van congres Contentmarketing & Webredactie

Op elke editie van het congres Contentmarketing & Webredactie wordt tijdens de keynotes en breakout-sessies een schat aan insights, vernieuwingen en praktische tips gedeeld. Dit alles is door vastgelegd én verdiept in een aantal informatieve en makkelijk leesbare blogs.

Lees de blogs en haal zo nog meer uit jezelf om je kennis te vergroten en je strategische en operationele werkzaamheden goed in te zetten.

Wil je alvast een plekje bemachtigen voor volgend jaar? Bestel nu tickets met Vroegboekkorting voor 2026.

Blog

Waarom Nederland zijn eigen ChatGPT bouwt

Terwijl contentprofessionals massaal ChatGPT omarmen, werkt TNO met SURF en het Nederlands Forensisch Instituut aan een Nederlands alternatief. GPT-NL belooft volledige controle over gevoelige data zonder de risico's van Amerikaanse AI-reuzen. Voor organisaties die waarde hechten aan privacy en digitale onafhankelijkheid, kan dit de gamechanger worden die ze nodig hebben. Saskia Lensink, Product Manager bij TNO, vertelt er meer over.

Lees meer
Blog

AI en recht: obstakel of innovatiedriver?

Recht wordt vaak gezien als obstakel voor AI-innovatie, maar dat hoeft niet zo te zijn. Roeland de Bruin, advocaat bij Kienhuis Legal en onderzoeker en docent bij Universiteit Utrecht, legt uit hoe contentprofessionals slim kunnen navigeren door de juridische complexiteit. Van input tot output: op elk punt zitten weliswaar juridische kwesties, maar ook kansen voor verantwoorde toepassing.

Lees meer
Blog

Deze 3 AI-skills heb je voor 2026 nodig

Welke AI-vaardigheden zijn echt essentieel voor contentprofessionals? Bart Meerdink, docent bij Beeckestijn Business School, identificeerde tijdens zijn sessie verschillende cruciale skills. We lichten de 3 belangrijkste uit. Van synthetisch marktonderzoek tot no-code prototyping: deze vaardigheden bepalen of je vooroploopt of achterblijft in de AI-revolutie van 2026.

Lees meer
Blog

Hoe de politie vertrouwen opbouwt met een doordachte kanaalstrategie

Van willekeurige posts over gladde wegen en phishing naar strategische content die daadwerkelijk vertrouwen opbouwt. Het landelijke social media team van de politie toont hoe een doordachte kanaalstrategie helpt om relevante doelgroepen te bereiken.

Lees meer
Blog

Van chaos naar flexibele content: de headless mindset toegepast

Anderhalf jaar geleden voltooide Air France KLM de contentmigratie naar een headless CMS. Een systeem waarin content niet langer gekoppeld is aan één specifieke website, maar waarin het via API’s beschikbaar wordt gesteld aan verschillende kanalen zoals websites, apps en andere platforms. Dit maakt content herbruikbaar en flexibel inzetbaar op meerdere plekken. Een headless CMS implementeren is één ding, maar er echt waarde uit halen is een andere uitdaging. Want hoe zorg je dat je content écht flexibel wordt na een migratie?

Lees meer
Blog

AI humaniseren voor emotionele contentcreatie: 5 essentiële principes

AI transformeert de manier waarop we content creëren, maar hoe behoud je menselijkheid en emotie wanneer algoritmes het werk overnemen? De uitdaging ligt niet in het automatiseren van content, maar in het humaniseren van AI-output. Vooral wanneer je aan de slag gaat met gevoelige, emotionele contentcreatie. René Stoop, Head of Digital bij High Profile Locaties, geeft je op basis van de jubileumcampagne ‘Herleef de Liefde’ 5 essentiële principes om dit te realiseren.

Lees meer
Blog

Van eng naar relevant: zo doe je content personalisatie goed.

Personalisatie is de heilige graal van content marketing, maar gaat regelmatig mis. 31% van consumenten krijgt volgens onderzoek de verkeerde personalisatie. Het verschil tussen relevantie en "creepy" ligt in de details. Epsilon toont ook aan dat 80% van de consumenten eerder geneigd zijn tot aankoop bij gepersonaliseerde ervaringen. Accenture gaf aan dat 83% van de consumenten bereid zijn om data te delen hiervoor, de kansen zijn groot, maar alleen als je het goed doet.

Lees meer
Blog

Waarom digitale toegankelijkheid onmisbaar is

Stel je voor: er staat een stormbaan bij de ingang van jouw kantoor. Zou je je dan welkom voelen? Voor één op de vier Nederlanders voelt het online landschap precies zo. Ze hebben moeite met informatieverwerking, beperkte digitale vaardigheden, of leven met een visuele, auditieve of motorische beperking. Martine Baadenhuijsen, expert inclusieve communicatie, toont aan waarom dit niet alleen een morele kwestie is, maar ook zakelijk cruciaal.

Lees meer
Blog

Van contentschrijver naar contentarchitect: hoe AI je rol transformeert zonder je waarde te verminderen

De opkomst van AI-tools zoals ChatGPT heeft gezorgd voor een fundamentele verschuiving in de contentwereld. Waar veel contentprofessionals vrezen voor vervanging, ontstaat er juist een evolutie naar een waardevolle rol: die van contentarchitect. Volgens Martin van Kranenburg, Neuromarketing expert, vraagt deze verandering dat je anders naar je werk kijkt en 3 belangrijke vaardigheden ontwikkelt.

Lees meer
Blog

Hoe automatisch testen websites toegankelijker maakt voor iedereen

Ongeveer 4 miljoen mensen in Nederland hebben hulpmiddelen zoals screenreaders, spraaksoftware of speciale toetsenborden nodig om een website te kunnen begrijpen en gebruiken. Dit maakt digitale toegankelijkheid geen nice-to-have, maar een noodzaak. Voor veel organisaties is het ook wettelijk verplicht. Maar hoe weet je of jouw content voldoet aan de WCAG-criteria? Door te testen, handmatig of automatisch. In dit blog lees je meer over automatisch testen, en hoe dit slimme hulpmiddel je helpt om websites toegankelijker te maken voor iedereen.

Lees meer
Blog

Niet in het slop geraken! Hoe kunnen we AI-video's maken en slop voorkomen?

AI-video’s verschijnen in hoog tempo, maar wie goed kijkt ziet dat veel ervan nog rammelt. Slop, noemen makers dat: visuele rommel die ontstaat wanneer AI meer belooft dan ze kan waarmaken. Gelukkig is het te voorkomen. Met inzichten van Sjoerd Madou, Senior Creative en Director bij iO, ontdek je hoe je AI in kan zetten zonder de essentie van het filmmaken te verliezen.

Lees meer
Blog

Contentmarketing = Contextmarketing. Hoe de context van content verandert, dankzij AI

Context vormt de basis waarop we content beoordelen. Toch verandert dat drastisch nu de manier waarop we informatie maken en consumeren door AI volledig wordt opgeschud. In zijn lezing liet Roger Verdurmen, Strategy Director en Manager van DPG Brandstudio, zien waarom context meer dan ooit bepaalt wat geloofwaardig en waardevol is.

Lees meer
Blog

AI in marketing: schaalbare impact begint met een sterke basis

AI in marketing werkt pas goed als je organisatie stevig staat. Bij Signify zie je: getrainde mensen, duidelijke processen en slimme tools in balans. Met die basis geeft AI je extra snelheid, betere kwaliteit en meer groei. Van meerdere merken aansturen tot groeien met CRM.

Lees meer
Blog

Generatieve AI voor content creators: zo voorkom je juridische valkuilen

Generatieve AI maakt je contentproces sneller en slimmer. Maar juridisch kan je hard struikelen. Lisa Peek, advocaat reclamerecht bij Hoogenraad en Haak, legt uit wanneer je auteursrecht hebt op AI-content, AI-content mogelijk inbreuk maakt op rechten van derden, en je transparant moet zijn over het feit dat content met AI is gemaakt. Plus: concrete contracttips om risico’s te beperken.

Lees meer
Blog

Creëer nieuwsgierigheid door het inzetten van content

Hoe versterk je met contentmarketing de naamsbekendheid en merkvoorkeur voor het aantrekken van nieuwe klanten? Dat is precies de uitdaging van Lidy Nebbeling en Jan Meulendijks van Nyenrode Business Universiteit, zo vertelden ze op het Congres Contentmarketing en Webredactie. Hun aanpak leidde tot een prikkelende vraag: waarom werkt nieuwsgierigheid voor je merk? En hoe pak je dat aan?

Lees meer
Blog

6 lessen over effectieve storytelling om te leren van podcastmakers

Als er iets is waar een goede podcastmaker je over moet kunnen vertellen, is het wel de kunst van storytelling. Want zonder effectieve storytelling, geen goed verhaal. En geen geboeide luisteraar.

Lees meer
Blog

Word content engineer en blijf relevant in de toekomst

De contentsector verandert sneller dan ooit door AI en data-analyse. Met kansen komen ook uitdagingen: wie zich aanpast, blijft niet alleen relevant, maar wordt een pionier in een nieuw speelveld. ‘Het wordt oei en wauw tegelijkertijd.’

Lees meer
Blog

Aan het werk met AI: start meteen met deze 3 praktische tips

Wil je AI gebruiken in je dagelijkse werk maar weet je niet waar je moet beginnen? Tijdens de workshop Prompten voor Beginners op het Congres Contentmarketing & Webredactie 2024 gaven Anne Oostendorp en Marit Bohnenn tips en handvatten om aan de slag te gaan met ChatGPT. De uitdagingen die het publiek tegenkwam, werden direct aangepakt. Je leest ze hier in 3 tips.

Lees meer
Blog

Creativiteit op de werkvloer: ontspanning als geheim wapen voor succes

In het huidige zakelijke klimaat is creativiteit een onmisbare vaardigheid geworden. Innovatie en out-of-the-box denken zijn cruciaal voor succes. Veel professionals worstelen echter met het vinden van de juiste balans tussen productiviteit en creativiteit. In dit artikel onderzoeken we waarom ontspanning essentieel is voor het stimuleren van creativiteit en geven we concrete tips om dit te bereiken.

Lees meer
Blog

Transformeer je SEO-strategie in 7 slimme stappen met AI

Maarten van den Bos is SEO-lead van Nationale-Nederlanden. Op het Congres Contentmarketing en Webredactie 2024 vertelde hij hoe hij de afgelopen tijd experimenteerde met het gebruik van AI in de SEO-strategie van Nationale-Nederlanden. Laat je inspireren!

Lees meer
Blog

Zo zet je ChatGPT slim in als eindredacteur

AI-tools zoals ChatGPT worden steeds vaker gebruikt door (content)professionals, bijvoorbeeld bij het opstellen van teksten. Ook voor jou als eindredacteur biedt deze slimme technologie veel voordelen. Het kan je werk niet alleen sneller, maar ook kwalitatief beter maken. Tijdens het Congres Contentmarketing & Webredactie vertelde Marten Blankesteijn hoe ChatGPT eindredacteuren bij DPG Media steeds meer ondersteunt. Hoe AI jou als eindredacteur kan ondersteunen? Doe inspiratie op met deze voorbeelden.

Lees meer
Blog

Meer dan een commentaarsectie: zo zet je interactie slim in

Wat zijn nou echt de behoeftes van je klanten? Daar kom je het beste achter door met ze in gesprek te gaan of ze vragen te laten stellen. Paula van Steijn, product owner bij NU.nl, liet op het Congres Contentmarketing en Webredactie zien dat je door middel van interactie met gebruikers als bedrijf jouw expertise kunt tonen. En ook hoe NU.nl ervoor zorgt dat de discussie netjes blijft.

Lees meer
Blog

Hoe bereik je als bedrijf Generatie Z en Alpa: 6 tips

In 2025 hoort zo’n 27% van de wereldbevolking tot Generatie Z, jongeren geboren tussen 2000 en 2015. Generatie Alpha, geboren na 2015, is dan met ruim 2 miljard zelfs de grootste generatie ooit. Deze doelgroepen vormen dus een enorme kans voor bedrijven. Maar vergeet traditionele marketingmethoden, want Gen Z en Alpha bereik je op hele andere manieren dan hun ouders. Hoe dan wel? Volgens Isabelle Bolluyt, expert in jongerencommunicatie, trek je zo hun aandacht én houd je die vast.

Lees meer
Blog

Zo zet je ChatGPT in als contentmarketeer

De robots nemen de wereld over. Je hoort het vaak als het gaat over kunstmatige intelligentie (AI). Het is een angst die je zeker in de contentmarketing opzij moet zetten. Want als je ChatGPT niet gebruikt, word je door al je concurrenten ingehaald. De sleutel? Gebruik ChatGPT als aanvulling op jouw expertise, niet als een vervanging. Martin van Kranenburg, auteur van het boek ‘ChatGPT als tweede brein’, legt uit hoe je dat doet.

Lees meer
Blog

Menselijk schrijven: dit moet je weten

Hoe schrijf je teksten die mensen begrijpen, aanspreken en het liefst ook nog raken? In de workshop ‘Menselijk schrijven’ gaf Tamara Bouman praktische tips voor begrijpelijk schrijven, persoonlijk schrijven en empathisch schrijven. Daarna moest het publiek zelf aan de slag. En dat bleek niet altijd even makkelijk. Je leest hier de belangrijkste inzichten.

Lees meer
Blog

5 tips voor een goed te beheren en gebruiksvriendelijke website

Investeren in je website loont altijd, of het nu gaat om een spontane opschoningsactie of de invoering van een nieuw contentmanagementsysteem (CMS). Tijdens het Congres Contentmarketing en Webredactie 2024 vertelden Erik Bauer en Pauline van Brederode hoe zij de vernieuwing van de grote gemeentesites amstelveen.nl en aalsmeer.nl hebben aangepakt, waarbij ze overstapten op Drupal voor overheden van iO. Heb jij ook een (te) grote website met héél veel informatie? We geven je 5 tips waarmee je met jouw website zorgt voor betere toegankelijkheid, hogere tevredenheid van bezoekers en meer conversies.

Lees meer
Blog

5 slimme manieren om AI in te zetten voor je contentproces

Jelle Plass is Experience & AI strategist bij iO. Op het congres Contentmarketing en Webredactie 2024 gaf hij een workshop over hoe je tot AI-oplossingen komt die verschillende bedrijfsprocessen kunnen verbeteren.

Lees meer
Blog

10 UX writing technieken voor een soepele gebruikerservaring

Hey daar, digitale teksttovenaar! Of je nu een doorgewinterde UX writer bent of net komt kijken, we hebben wat juweeltjes van schrijftips voor je verzameld. Hiermee creëer jij UX copy waarmee gebruikers soepeltjes door je website of app gaan. Lees je mee?

Lees meer
Blog

Hoe attitudemodellen jou kunnen helpen bij contentmarketing

Tijdens het Congres Contentmarketing & Webredactie in Jaarbeurs Utrecht nam Stefan van den Boom, Digital Strategy Lead bij Enexis, de bezoekers van zijn break-out sessie mee in de inzet van het Mentality-model. Als contentmarketeer wil je jouw boodschap personaliseren en het liefst voor een zo relevant mogelijke doelgroep. Want hoe meer jij weet over het gedrag en de interesses van de ontvanger, hoe relevanter jij je boodschap kan maken en hoe beter deze wordt ontvangen. In dit artikel lees je hoe je gebruik kunt maken van zogenoemde attitudemodellen en wat deze modellen toevoegen aan jouw contentmarketingstrategie.

Lees meer
Blog

Het Zeigarnik-effect in content marketing: hoe onafgemaakte verhalen ons brein triggeren

Als contentspecialist of copywriter probeer je elke dag weer je doelgroep te raken en aan te zetten tot actie. Maar heb je wel eens gedacht aan de psychologische ‘hacks’ waarmee je net wat meer impact kunt maken? Gedragsinzichten en neuromarketing bieden precies die extra tools. Tijdens het congres Contentmarketing & Webredactie 2024 gaven Justin van Tol en Daan Goote van iO een inkijkje in dit vakgebied. We zoomen in op het zogenaamde Zeigarnik-effect: hoe onafgemaakte verhalen ons blijven triggeren.

Lees meer
Blog

Hoe maak je content evergreen?

Evergreen content krijgt vaak niet de waardering die het verdient. Waarom? Omdat de aandacht meestal uitgaat naar spectaculaire hero-content. Opvallende campagnes en virale content stelen de show. Maar dat heeft ook een keerzijde. Hero-content richt zich vaak op de korte termijn, en verliest daarom na verloop van tijd aan waarde.

Lees meer
Blog

De evolutie van content discovery: waarom social media steeds belangrijker wordt voor SEO

De online wereld staat nooit stil, en dat geldt ook voor de manier waarop we informatie vinden en delen. Vroeger waren zoekmachines de plek als je iets wilde weten. Tegenwoordig scrollen we liever door Instagram of TikTok op zoek naar de nieuwste producten, tips en trends. In dit artikel onderzoeken we waarom social media een steeds grotere rol speelt in SEO-strategieën en hoe marketeers hierop kunnen inspelen.

Lees meer
Blog

Een krachtige beeldstrategie: 5 voordelen en 5 stappen naar visueel succes

Wist je dat mensen 90% van de informatie die naar onze hersenen wordt gestuurd visueel is? En dat we deze informatie 60.000 keer sneller verwerken dan tekst? Het is dan ook geen wonder dat merken steeds meer inzetten op visuele communicatie. Merken worden vooral beoordeeld op hun beelden en dat betekent dat de beeldstrategie belangrijker is dan ooit. In dit artikel ontdek je de voordelen van een sterke beeldstrategie en leer je in vijf concrete stappen hoe je er zelf een kunt ontwikkelen.

Lees meer