Blogs Congres Contentmarketing & Webredactie

Lees de blogs van Congres Contentmarketing & Webredactie 2024

Op elke editie van Congres Contentmarketing & Webredactie wordt tijdens de keynotes, break-outs en workshops een schat aan kennis en praktische tips gedeeld. Deze kennis en tips zijn door vastgelegd én verdiept in een aantal informatieve en vermakelijke blogs.

Lees de blogs en haal nog meer uit je congres experience of houd jezelf op de hoogte als je er dit jaar niet bij kon zijn. Wil je alvast een plekje bemachtigen voor volgend jaar? Bestel nu tickets met vroegboekkorting voor 2025.

Blog

Word content engineer en blijf relevant in de toekomst

De contentsector verandert sneller dan ooit door AI en data-analyse. Met kansen komen ook uitdagingen: wie zich aanpast, blijft niet alleen relevant, maar wordt een pionier in een nieuw speelveld. ‘Het wordt oei en wauw tegelijkertijd.’

Lees meer
Blog

Aan het werk met AI: start meteen met deze 3 praktische tips

Wil je AI gebruiken in je dagelijkse werk maar weet je niet waar je moet beginnen? Tijdens de workshop Prompten voor Beginners op het Congres Contentmarketing & Webredactie 2024 gaven Anne Oostendorp en Marit Bohnenn tips en handvatten om aan de slag te gaan met ChatGPT. De uitdagingen die het publiek tegenkwam, werden direct aangepakt. Je leest ze hier in 3 tips.

Lees meer
Blog

Creativiteit op de werkvloer: ontspanning als geheim wapen voor succes

In het huidige zakelijke klimaat is creativiteit een onmisbare vaardigheid geworden. Innovatie en out-of-the-box denken zijn cruciaal voor succes. Veel professionals worstelen echter met het vinden van de juiste balans tussen productiviteit en creativiteit. In dit artikel onderzoeken we waarom ontspanning essentieel is voor het stimuleren van creativiteit en geven we concrete tips om dit te bereiken.

Lees meer
Blog

Transformeer je SEO-strategie in 7 slimme stappen met AI

Maarten van den Bos is SEO-lead van Nationale-Nederlanden. Op het Congres Contentmarketing en Webredactie 2024 vertelde hij hoe hij de afgelopen tijd experimenteerde met het gebruik van AI in de SEO-strategie van Nationale-Nederlanden. Laat je inspireren!

Lees meer
Blog

Zo zet je ChatGPT slim in als eindredacteur

AI-tools zoals ChatGPT worden steeds vaker gebruikt door (content)professionals, bijvoorbeeld bij het opstellen van teksten. Ook voor jou als eindredacteur biedt deze slimme technologie veel voordelen. Het kan je werk niet alleen sneller, maar ook kwalitatief beter maken. Tijdens het Congres Contentmarketing & Webredactie vertelde Marten Blankesteijn hoe ChatGPT eindredacteuren bij DPG Media steeds meer ondersteunt. Hoe AI jou als eindredacteur kan ondersteunen? Doe inspiratie op met deze voorbeelden.

Lees meer
Blog

Meer dan een commentaarsectie: zo zet je interactie slim in

Wat zijn nou echt de behoeftes van je klanten? Daar kom je het beste achter door met ze in gesprek te gaan of ze vragen te laten stellen. Paula van Steijn, product owner bij NU.nl, liet op het Congres Contentmarketing en Webredactie zien dat je door middel van interactie met gebruikers als bedrijf jouw expertise kunt tonen. En ook hoe NU.nl ervoor zorgt dat de discussie netjes blijft.

Lees meer
Blog

Hoe bereik je als bedrijf Generatie Z en Alpa: 6 tips

In 2025 hoort zo’n 27% van de wereldbevolking tot Generatie Z, jongeren geboren tussen 2000 en 2015. Generatie Alpha, geboren na 2015, is dan met ruim 2 miljard zelfs de grootste generatie ooit. Deze doelgroepen vormen dus een enorme kans voor bedrijven. Maar vergeet traditionele marketingmethoden, want Gen Z en Alpha bereik je op hele andere manieren dan hun ouders. Hoe dan wel? Volgens Isabelle Bolluyt, expert in jongerencommunicatie, trek je zo hun aandacht én houd je die vast.

Lees meer
Blog

Zo zet je ChatGPT in als contentmarketeer

De robots nemen de wereld over. Je hoort het vaak als het gaat over kunstmatige intelligentie (AI). Het is een angst die je zeker in de contentmarketing opzij moet zetten. Want als je ChatGPT niet gebruikt, word je door al je concurrenten ingehaald. De sleutel? Gebruik ChatGPT als aanvulling op jouw expertise, niet als een vervanging. Martin van Kranenburg, auteur van het boek ‘ChatGPT als tweede brein’, legt uit hoe je dat doet.

Lees meer
Blog

Menselijk schrijven: dit moet je weten

Hoe schrijf je teksten die mensen begrijpen, aanspreken en het liefst ook nog raken? In de workshop ‘Menselijk schrijven’ gaf Tamara Bouman praktische tips voor begrijpelijk schrijven, persoonlijk schrijven en empathisch schrijven. Daarna moest het publiek zelf aan de slag. En dat bleek niet altijd even makkelijk. Je leest hier de belangrijkste inzichten.

Lees meer
Blog

5 tips voor een goed te beheren en gebruiksvriendelijke website

Investeren in je website loont altijd, of het nu gaat om een spontane opschoningsactie of de invoering van een nieuw contentmanagementsysteem (CMS). Tijdens het Congres Contentmarketing en Webredactie 2024 vertelden Erik Bauer en Pauline van Brederode hoe zij de vernieuwing van de grote gemeentesites amstelveen.nl en aalsmeer.nl hebben aangepakt, waarbij ze overstapten op Drupal voor overheden van iO. Heb jij ook een (te) grote website met héél veel informatie? We geven je 5 tips waarmee je met jouw website zorgt voor betere toegankelijkheid, hogere tevredenheid van bezoekers en meer conversies.

Lees meer
Blog

5 slimme manieren om AI in te zetten voor je contentproces

Jelle Plass is Experience & AI strategist bij iO. Op het congres Contentmarketing en Webredactie 2024 gaf hij een workshop over hoe je tot AI-oplossingen komt die verschillende bedrijfsprocessen kunnen verbeteren.

Lees meer
Blog

10 UX writing technieken voor een soepele gebruikerservaring

Hey daar, digitale teksttovenaar! Of je nu een doorgewinterde UX writer bent of net komt kijken, we hebben wat juweeltjes van schrijftips voor je verzameld. Hiermee creëer jij UX copy waarmee gebruikers soepeltjes door je website of app gaan. Lees je mee?

Lees meer
Blog

Hoe attitudemodellen jou kunnen helpen bij contentmarketing

Tijdens het Congres Contentmarketing & Webredactie in Jaarbeurs Utrecht nam Stefan van den Boom, Digital Strategy Lead bij Enexis, de bezoekers van zijn break-out sessie mee in de inzet van het Mentality-model. Als contentmarketeer wil je jouw boodschap personaliseren en het liefst voor een zo relevant mogelijke doelgroep. Want hoe meer jij weet over het gedrag en de interesses van de ontvanger, hoe relevanter jij je boodschap kan maken en hoe beter deze wordt ontvangen. In dit artikel lees je hoe je gebruik kunt maken van zogenoemde attitudemodellen en wat deze modellen toevoegen aan jouw contentmarketingstrategie.

Lees meer
Blog

Het Zeigarnik-effect in content marketing: hoe onafgemaakte verhalen ons brein triggeren

Als contentspecialist of copywriter probeer je elke dag weer je doelgroep te raken en aan te zetten tot actie. Maar heb je wel eens gedacht aan de psychologische ‘hacks’ waarmee je net wat meer impact kunt maken? Gedragsinzichten en neuromarketing bieden precies die extra tools. Tijdens het congres Contentmarketing & Webredactie 2024 gaven Justin van Tol en Daan Goote van iO een inkijkje in dit vakgebied. We zoomen in op het zogenaamde Zeigarnik-effect: hoe onafgemaakte verhalen ons blijven triggeren.

Lees meer
Blog

Hoe maak je content evergreen?

Evergreen content krijgt vaak niet de waardering die het verdient. Waarom? Omdat de aandacht meestal uitgaat naar spectaculaire hero-content. Opvallende campagnes en virale content stelen de show. Maar dat heeft ook een keerzijde. Hero-content richt zich vaak op de korte termijn, en verliest daarom na verloop van tijd aan waarde.

Lees meer
Blog

De evolutie van content discovery: waarom social media steeds belangrijker wordt voor SEO

De online wereld staat nooit stil, en dat geldt ook voor de manier waarop we informatie vinden en delen. Vroeger waren zoekmachines de plek als je iets wilde weten. Tegenwoordig scrollen we liever door Instagram of TikTok op zoek naar de nieuwste producten, tips en trends. In dit artikel onderzoeken we waarom social media een steeds grotere rol speelt in SEO-strategieën en hoe marketeers hierop kunnen inspelen.

Lees meer
Blog

Een krachtige beeldstrategie: 5 voordelen en 5 stappen naar visueel succes

Wist je dat mensen 90% van de informatie die naar onze hersenen wordt gestuurd visueel is? En dat we deze informatie 60.000 keer sneller verwerken dan tekst? Het is dan ook geen wonder dat merken steeds meer inzetten op visuele communicatie. Merken worden vooral beoordeeld op hun beelden en dat betekent dat de beeldstrategie belangrijker is dan ooit. In dit artikel ontdek je de voordelen van een sterke beeldstrategie en leer je in vijf concrete stappen hoe je er zelf een kunt ontwikkelen.

Lees meer