AI-tools zoals ChatGPT worden steeds vaker gebruikt door (content)professionals, bijvoorbeeld bij het opstellen van teksten. Ook voor jou als eindredacteur biedt deze slimme technologie veel voordelen. Het kan je werk niet alleen sneller, maar ook kwalitatief beter maken. Tijdens het Congres Contentmarketing & Webredactie vertelde Marten Blankesteijn hoe ChatGPT eindredacteuren bij DPG Media steeds meer ondersteunt. Hoe AI jou als eindredacteur kan ondersteunen? Doe inspiratie op met deze voorbeelden.
Blog
Zo zet je ChatGPT slim in als eindredacteur
door redactie Congres Contentmarketing & Webredactie • 5 december 2024
1. Tekst redigeren: van correctie tot stijl
Een belangrijke taak van een eindredacteur is het aanscherpen van teksten. ChatGPT biedt hierbij waardevolle ondersteuning. Niet alleen kan je de tool vragen om zinnen te herschrijven of overbodige woorden te schrappen, maar ook om stijl en toon te verfijnen. Zo laat je de tekst nog beter bij je merk én de doelgroep aansluiten.
Voorbeeld:
“Controleer deze tekst op spelling, grammatica en zinsopbouw. Zorg dat de tekst helder, foutloos en makkelijk leesbaar is.”
“Deze tekst is bestemd voor een jonge doelgroep. Maak de toon informeler en luchtiger.”
“Herschijf deze tekst. Maak gebruik van een actieve schrijfstijl.”
2. Creatieve koppen bedenken die converteren
Als eindredacteur weet je dat een pakkende kop het verschil maakt tussen klikken of doorscrollen. Maar wat als je zelf vastloopt? ChatGPT is een slimme brainstormpartner die zowel informatieve als creatieve koppen voor je kan bedenken. Vraag om meerdere opties en combineer deze om tot een unieke invalshoek te komen.
Voorbeeld:
“Bedenk drie krachtige koppen voor een artikel over duurzame voeding.”
“Maak deze kop meer conversiegericht: ‘Eenvoudige tips voor een groener dieet.”
3. Introductie opstellen in een handomdraai
Heeft het artikel nog een goede introductie nodig? Als je dit zelf wilt doen is dit soms nogal een gepuzzel. Gelukkig weet ChatGPT raad. Vraag de tool om een krachtige introductie te schrijven op basis van de rest van het artikel. Geef ook meteen het doel van de tekst mee, zodat dit meegenomen wordt in de output.
Voorbeeld: “Schrijf een introductie bij onderstaande tekst. Het doel van de tekst is activeren.”
4. Brainstormen over insteek en invalshoeken
Het bedenken van originele invalshoeken van artikelen kan tijdrovend zijn. Ook hierbij is ChatGPT de ideale assistent. Laat de tool een breed scala aan opties genereren, zodat je verder denkt dan je eigen ideeën. Zo doe je inspiratie op voor een creatieve insteek van een artikel, of stel je makkelijk briefings op voor aanvullende artikelen die met het onderwerp te maken hebben.
Voorbeeld: “Welke invalshoeken over thuiswerken zijn geschikt voor een artikel gericht op HR-professionals?” Extra tip: vraag door, bijvoorbeeld naar voorbeelden, trends of statistieken die de invalshoek versterken.
5. Cross-channel content genereren
Staat het artikel als een huis? Goed bezig. Om de zichtbaarheid van het artikel te vergroten is het mooi als je het via verschillende kanalen kan verspreiden. Dankzij ChatGPT doe je dit in no time. Vraag de tool bijvoorbeeld om een webtekst om te zetten naar een socialmediapost of een verkorte tekst voor de nieuwsbrief.
Voorbeeld: “Verkort deze tekst tot 150 woorden zonder de kern te verliezen”
Een goede promt
Om écht profijt te hebben van AI-tools, en dus ChatGPT, is het gebruik van een goede prompt essentieel. Hoe beter je prompt, hoe beter de uitkomst. Wist je dat je ChatGPT kan trainen om de stijl en toon van jouw merk over te nemen. Dit doe je door voorbeelden van goede teksten en richtlijnen te geven in je prompt. Na verloop van tijd kan je een vaste prompt ontwikkelen die je steeds opnieuw gebruikt. Zo gaat ChatGPT steeds beter voor je werken.
Conclusie: ChatGPT maakt jou als eindredacteur sterker
ChatGPT en andere AI-tools zijn geen vervangers van jouw expertise, maar waardevolle assistenten die jouw werk als eindredacteur makkelijker, sneller én creatiever maken. Met een slimme aanpak en goed doordachte prompts kan je deze technologie optimaal benutten, zonder de menselijke touch te verliezen die jouw werk uniek maakt. Experimenteer en ontdek hoe ChatGPT jou kan ondersteunen in jouw rol als eindredacteur. Want met AI aan je zijde maak je content die niet alleen scoort, maar ook blijft hangen.
Benieuwd wat iO voor jou kan doen op het gebied van content?
Laat het ons weten en we nemen contact met je op. Of bel direct naar +31 882 013 101.
Lees meer
Blog
Creativiteit op de werkvloer: ontspanning als geheim wapen voor succes
In het huidige zakelijke klimaat is creativiteit een onmisbare vaardigheid geworden. Innovatie en out-of-the-box denken zijn cruciaal voor succes. Veel professionals worstelen echter met het vinden van de juiste balans tussen productiviteit en creativiteit. In dit artikel onderzoeken we waarom ontspanning essentieel is voor het stimuleren van creativiteit en geven we concrete tips om dit te bereiken.
Lees meerBlog
Word content engineer en blijf relevant in de toekomst
De contentsector verandert sneller dan ooit door AI en data-analyse. Met kansen komen ook uitdagingen: wie zich aanpast, blijft niet alleen relevant, maar wordt een pionier in een nieuw speelveld. ‘Het wordt oei en wauw tegelijkertijd.’
Lees meerBlog
Zo zet je ChatGPT in als contentmarketeer
De robots nemen de wereld over. Je hoort het vaak als het gaat over kunstmatige intelligentie (AI). Het is een angst die je zeker in de contentmarketing opzij moet zetten. Want als je ChatGPT niet gebruikt, word je door al je concurrenten ingehaald. De sleutel? Gebruik ChatGPT als aanvulling op jouw expertise, niet als een vervanging. Martin van Kranenburg, auteur van het boek ‘ChatGPT als tweede brein’, legt uit hoe je dat doet.
Lees meer