Blog

Zo zet je ChatGPT in als contentmarketeer

door redactie Congres Contentmarketing & Webredactie • 5 december 2024

De robots nemen de wereld over. Je hoort het vaak als het gaat over kunstmatige intelligentie (AI). Het is een angst die je zeker in de contentmarketing opzij moet zetten. Want als je ChatGPT niet gebruikt, word je door al je concurrenten ingehaald. De sleutel? Gebruik ChatGPT als aanvulling op jouw expertise, niet als een vervanging. Martin van Kranenburg, auteur van het boek ‘ChatGPT als tweede brein’, legt uit hoe je dat doet.

Begin met de voorbereiding: voor wie en met welk doel schrijf je

Voordat je begint met ChatGPT, is het belangrijk dat je weet waarvoor je het gaat gebruiken. Ga je nieuwe content maken of wil je bestaande content verbeteren? Wie is de lezer van de tekst? En wat is het doel van de tekst? Zorg dat je het antwoord op die vragen scherp hebt. Zo kan je duidelijke opdrachten (prompts) geven aan ChatGPT, wat de kwaliteit van de output aanzienlijk verbetert.

Teksten schrijven en redigeren met hulp van ChatGPT

ChatGPT is een veelzijdige tool die je ondersteunt bij talloze contenttaken. Zo kan je ChatGPT vragen om een artikel te schrijven. Hoewel de output grammaticaal correct is, mist het vaak een menselijke touch en klopt het feitelijk niet altijd. De tool is vooral handig om efficiënter te werken. Zo helpt het je met dingen als:

  1. Koppen en titels op maat maken.

  2. Synoniemen bedenken.

  3. SEO-teksten schrijven.

  4. Samenvattingen maken.

  5. Spellings- en grammaticacontrole uitvoeren.

  6. Social media-teksten bedenken.

Als je dat soort opdrachten uit handen geeft aan je digitale assistent, kan dat veel werk schelen. Maar ChatGPT kan ook helpen bij het redigeren en verbeteren van teksten. Veel contentmarketeers laten hun artikel nog even door een collega lezen (het vierogenprincipe). Maar als je eerst ChatGPT jouw artikel met duidelijke leesinstructies invoert, neemt dat werk uit handen.

Schrijf een prompt voor ChatGPT

De kwaliteit van het resultaat van ChatGPT hangt volledig af van hoe duidelijke je prompt is. Martin van Kranenburg zegt dat je een prompt moet zien als een opdracht voor een copywriter om een tekst te schrijven. Maar omdat ChatGPT niet zelf op onderzoek uit kan gaan na het krijgen van een opdracht, moet je zo specifiek mogelijk zijn in. Dat doe je zo:

  • Zet ChatGPT in een rol

Je kan ChatGPT alle rollen laten aannemen, van contentmarketeer tot arts. Vraag ChatGPT zo specifiek mogelijk een rol aan te nemen. Bijvoorbeeld: acteer als een ervaren copywriter in de zakelijke dienstverlening.

  • Geef ChatGPT een duidelijke taak

Wees helder en specifiek in de taak die ChatGPT moet uitvoeren. Bijvoorbeeld: schrijf een artikel over onderwerp X en gebruik deze kop en tussenkoppen.

  • Beschrijf de gewenste output

Vertel duidelijk in welke vorm je het antwoord wilt krijgen. Bijvoorbeeld: schrijf een artikel over onderwerp X en gebruik deze kop en tussenkop. Zet het vervolgens in een tabel.

Experimenteer met prompts en ontdek zelf de toegevoegde waarde van ChatGPT in de contentmarketing.

Wil je meer leren over prompten of andere manieren om AI in te zetten? Wij bieden diverse op maat gemaakte workshops aan. Bekijk ons workshopaanbod.

Mensen in publiek houden koffiekop vast

Lees meer

Blog

Menselijk schrijven: dit moet je weten

Hoe schrijf je teksten die mensen begrijpen, aanspreken en het liefst ook nog raken? In de workshop ‘Menselijk schrijven’ gaf Tamara Bouman praktische tips voor begrijpelijk schrijven, persoonlijk schrijven en empathisch schrijven. Daarna moest het publiek zelf aan de slag. En dat bleek niet altijd even makkelijk. Je leest hier de belangrijkste inzichten.

Lees meer
Blog

5 tips voor een goed te beheren en gebruiksvriendelijke website

Investeren in je website loont altijd, of het nu gaat om een spontane opschoningsactie of de invoering van een nieuw contentmanagementsysteem (CMS). Tijdens het Congres Contentmarketing en Webredactie 2024 vertelden Erik Bauer en Pauline van Brederode hoe zij de vernieuwing van de grote gemeentesites amstelveen.nl en aalsmeer.nl hebben aangepakt, waarbij ze overstapten op Drupal voor overheden van iO. Heb jij ook een (te) grote website met héél veel informatie? We geven je 5 tips waarmee je met jouw website zorgt voor betere toegankelijkheid, hogere tevredenheid van bezoekers en meer conversies.

Lees meer
Blog

Aan het werk met AI: start meteen met deze 3 praktische tips

Wil je AI gebruiken in je dagelijkse werk maar weet je niet waar je moet beginnen? Tijdens de workshop Prompten voor Beginners op het Congres Contentmarketing & Webredactie 2024 gaven Anne Oostendorp en Marit Bohnenn tips en handvatten om aan de slag te gaan met ChatGPT. De uitdagingen die het publiek tegenkwam, werden direct aangepakt. Je leest ze hier in 3 tips.

Lees meer