Blog

5 tips voor een goed te beheren en gebruiksvriendelijke website

door redactie Congres Contentmarketing & Webredactie3 december 2024

Investeren in je website loont altijd, of het nu gaat om een spontane opschoningsactie of de invoering van een nieuw contentmanagementsysteem (CMS). Tijdens het Congres Contentmarketing en Webredactie 2024 vertelden Erik Bauer en Pauline van Brederode hoe zij de vernieuwing van de grote gemeentesites amstelveen.nl en aalsmeer.nl hebben aangepakt, waarbij ze overstapten op Drupal voor overheden van iO. Heb jij ook een (te) grote website met héél veel informatie? We geven je 5 tips waarmee je met jouw website zorgt voor betere toegankelijkheid, hogere tevredenheid van bezoekers en meer conversies.

Door de informatie en informatiestructuur op de gemeentesites te optimaliseren, verbeterden Erik en Pauline niet alleen het beheer, maar zorgden ze er ook voor dat gebruikers nu sneller vinden wat ze zoeken. Voorkomen dat je website uitdijt en dichtslibt met niet-actuele of irrelevante pagina’s is hierbij belangrijk. Maar hoe houd je jouw website fit en gezond als al je collega’s hun eigen stukje informatie als onmisbaar beschouwen en echt geplaatst willen hebben? Zorg er allereerst voor dat je het mandaat hebt vanuit je organisatie om de website te veranderen en te beheren. Is dat geregeld? Dan kan je aan de slag met deze 5 tips om jouw grote website ook overzichtelijk en beter te beheren te maken.

Tip 1. Zorg voor goede contentgovernance

Duik in je organisatie en inventariseer per afdeling, per team of per onderwerp welke pagina’s bestaan. Geef duidelijk aan dat op de nieuwe website niet álles meer geplaatst kan worden en dat alle content aan bepaalde richtlijnen en uitgangspunten moet voldoen. Maak hier duidelijke afspraken over en leg deze vast. Beleg vervolgens het eigenaarschap van pagina’s bij collega’s, zodat zij eigenaar worden van de informatie. Deze informatie-eigenaars worden inhoudelijk verantwoordelijk voor onder andere de feitelijke juistheid en de actualiteit van de pagina’s over een bepaald onderwerp of domein.

Tip 2. Scheid de vorm van de inhoud

Geef grote websites 2 eigenaren per pagina: een informatie-eigenaar en een vorm-eigenaar. De vorm-eigenaar, vanuit communicatie of webredactie, zet de informatie om in begrijpelijke taal, plaatst de teksten in het CMS en let daarbij op gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid.

Laat de informatie-eigenaar eventuele feedback van collega’s op de herschreven teksten verzamelen en stel strakke deadlines voor livegang van pagina’s. Uiteraard zal er afstemming over pagina’s nodig blijven na plaatsing. Zorg dat de afstemming intern plaatsvindt tussen informatie-eigenaren en vorm-eigenaren. Zo houd je de lijnen kort en weten informatie-eigenaars precies waar ze moeten zijn als er iets aangepast moet worden. Het herschrijven van informatie naar begrijpelijke, beknopte teksten is tijdrovend en een specialisme. Kan je dit intern niet oplossen? Haak dan contentspecialisten van buitenaf aan.

Houd de club die in het CMS werkt zo klein mogelijk. Voor collega’s die ooit “het stukje website” op hun bordje kregen naast hun reguliere werkzaamheden, zal dit als muziek in de oren klinken. Andere collega’s zullen juist wat meer tijd nodig hebben om te wennen aan het feit dat ze niet meer zelf in het CMS mogen werken.

Tip 3. Schrap pagina’s

Uiteraard win je ook meer controle over je website als je pagina’s schrapt. Zo doe je dat:

  • Ga met teams in gesprek over wat er bijvoorbeeld vanuit regelgeving noodzakelijk is om mee te nemen, welke informatie je misschien naar een andere plek kan doorschuiven of samenvoegen.

  • Minder pagina’s betekent vaak meer informatie per pagina. Werk met contentsjablonen en vaste formats, zodat elke pagina een invuloefening is en binnen de perken blijft.

  • Kijk naar je statistieken: welke pagina’s worden op dit moment het minst bekeken? Houd er wel rekening mee dat sommige informatie een kleine doelgroep heeft.

  • In sommige CMS’en, zoals Drupal van iO, kun je periodieke controles instellen. De vorm- en informatie-eigenaar krijgen dan regelmatig een seintje om de pagina te beoordelen op actualiteit.

Tip 4. Blijf communiceren

Maak een klankbordgroep met collega’s uit verschillende afdelingen om samen na te denken over de website. Dit geeft iedereen een stukje verantwoordelijkheid wat helpt om aandacht te blijven houden voor de website. Bovendien zorgt het voor waardevolle input, bijvoorbeeld vanuit afdelingen met veel klantcontact. Zijn er collega’s teleurgesteld omdat hun pagina weg is? Blijf in gesprek en zoek samen een oplossing. Misschien kan de informatie op een andere pagina worden geplaatst.

Tip 5. Doe regelmatig gebruikersonderzoeken

Laat je website ook regelmatig toetsen door middel van gebruikersonderzoeken. Daar zijn allerlei tools en hulpmiddelen voor zoals Hotjar, Lookback of Lyssna. Overheidsorganisaties maken bijvoorbeeld gebruik van Gebruikers Centraal. Ook kan een feedbacktool op je pagina helpen om je website gebruiksvriendelijk te houden.

Met deze 5 tips maak je je website overzichtelijker en makkelijker te beheren. Denk eraan dat een website nooit af is. Blijf evalueren, optimaliseren en samenwerken met je collega’s én blijf luisteren naar je bezoekers. Zo maak je je website niet alleen gebruiksvriendelijker, maar ook beter te onderhouden. Succes!

Mensen in publiek houden koffiekop vast

Lees meer

Blog

Creativiteit op de werkvloer: ontspanning als geheim wapen voor succes

In het huidige zakelijke klimaat is creativiteit een onmisbare vaardigheid geworden. Innovatie en out-of-the-box denken zijn cruciaal voor succes. Veel professionals worstelen echter met het vinden van de juiste balans tussen productiviteit en creativiteit. In dit artikel onderzoeken we waarom ontspanning essentieel is voor het stimuleren van creativiteit en geven we concrete tips om dit te bereiken.

Lees meer
Blog

Word content engineer en blijf relevant in de toekomst

De contentsector verandert sneller dan ooit door AI en data-analyse. Met kansen komen ook uitdagingen: wie zich aanpast, blijft niet alleen relevant, maar wordt een pionier in een nieuw speelveld. ‘Het wordt oei en wauw tegelijkertijd.’

Lees meer
Blog

Aan het werk met AI: start meteen met deze 3 praktische tips

Wil je AI gebruiken in je dagelijkse werk maar weet je niet waar je moet beginnen? Tijdens de workshop Prompten voor Beginners op het Congres Contentmarketing & Webredactie 2024 gaven Anne Oostendorp en Marit Bohnenn tips en handvatten om aan de slag te gaan met ChatGPT. De uitdagingen die het publiek tegenkwam, werden direct aangepakt. Je leest ze hier in 3 tips.

Lees meer