Hey daar, digitale teksttovenaar! Of je nu een doorgewinterde UX writer bent of net komt kijken, we hebben wat juweeltjes van schrijftips voor je verzameld. Hiermee creëer jij UX copy waarmee gebruikers soepeltjes door je website of app gaan. Lees je mee?
Blog
10 UX writing technieken voor een soepele gebruikerservaring
door redactie Congres Contentmarketing & Webredactie • 12 december 2024
1. Ken je publiek
Voordat je ook maar één letter typt, kruip eens in het hoofd van je gebruikers. Wie zijn ze? Wat houdt ze 's nachts wakker? Gebruik die inzichten om je woorden precies goed te laten landen.
2. Kort maar krachtig is koning
In de digitale jungle is aandacht schaars. En gebruikers met een missie hebben al helemaal geen zin om te lezen. Zeg wat je wilt zeggen, maar doe het snel en puntig.
3. Actie, actie, actie!
Weg met slaapverwekkende, passieve zinnen! Kies voor korte, actieve zinnen die je lezer bij de lurven grijpen en tot actie aanzetten.
4. Consistent als een Zwitsers uurwerk
Ontwikkel een tone-of-voice die past als een jas en houd die vast. Het maakt je merk herkenbaar en de gebruikerservaring soepel.
5. Maak het hapklaar
Digitale lezers zijn als kinderen in een snoepwinkel - ze willen alles snel scannen. Gebruik koppen, lijstjes en korte alinea's om je tekst lekker behapbaar te maken.
6. Praat zoals een mens
Tenzij je voor professors of vakspecialisten schrijft, laat dat jargon dan lekker liggen. Kies woorden die iedereen zou snappen en schrijf alsof je met iemand praat.
7. Houd het doel van je gebruiker voor ogen
Stel je steeds voor: "Wat wil mijn lezer hier bereiken?" en schrijf dan alsof je een goede vriend helpt dat doel te bereiken.
8. Leef je in
Toon wat liefde, vooral als dingen misgaan. Een foutmelding met een vleugje empathie kan het verschil maken tussen een gefrustreerde gebruiker en eentje die denkt "Ah, ze snappen me!".
9. Probeer, faal, verbeter, herhaal
UX writing is als koken - je eerste pannenkoek is zelden perfect. Test verschillende versies, luister naar feedback, kijk naar data en blijf verbeteren.
10. Denk in plaatjes
Woorden zijn maar de helft van het verhaal. Werk samen met designers alsof jullie een danspaar zijn - in perfecte harmonie.
Bonustip: Houd je kennis op peil
Het digitale landschap verandert constant. Blijf op de hoogte van nieuwe trends, technologieën en best practices in UX writing om je vaardigheden te blijven ontwikkelen.
Klaar om deze tips toe te passen? Met sterke UX copy creëer je niet alleen een soepele gebruikerservaring, je bouwt ook nog eens aan een positieve relatie met je gebruikers. Kun je nog wel wat hulp gebruiken? Of wil je de skills van jou en je collega’s naar een hoger niveau tillen? Kijk eens naar een UX writing workshop op maat.
Benieuwd wat iO voor jou kan doen op het gebied van content?
Laat het ons weten en we nemen contact met je op. Of bel direct naar +31 882 013 101.
Lees meer
Blog
Menselijk schrijven: dit moet je weten
Hoe schrijf je teksten die mensen begrijpen, aanspreken en het liefst ook nog raken? In de workshop ‘Menselijk schrijven’ gaf Tamara Bouman praktische tips voor begrijpelijk schrijven, persoonlijk schrijven en empathisch schrijven. Daarna moest het publiek zelf aan de slag. En dat bleek niet altijd even makkelijk. Je leest hier de belangrijkste inzichten.
Lees meerBlog
Transformeer je SEO-strategie in 7 slimme stappen met AI
Maarten van den Bos is SEO-lead van Nationale-Nederlanden. Op het Congres Contentmarketing en Webredactie 2024 vertelde hij hoe hij de afgelopen tijd experimenteerde met het gebruik van AI in de SEO-strategie van Nationale-Nederlanden. Laat je inspireren!
Lees meerBlog
Zo zet je ChatGPT in als contentmarketeer
De robots nemen de wereld over. Je hoort het vaak als het gaat over kunstmatige intelligentie (AI). Het is een angst die je zeker in de contentmarketing opzij moet zetten. Want als je ChatGPT niet gebruikt, word je door al je concurrenten ingehaald. De sleutel? Gebruik ChatGPT als aanvulling op jouw expertise, niet als een vervanging. Martin van Kranenburg, auteur van het boek ‘ChatGPT als tweede brein’, legt uit hoe je dat doet.
Lees meer