Blog

Meer dan een commentaarsectie: zo zet je interactie slim in

door redactie Congres Contentmarketing & Webredactie5 december 2024

Wat zijn nou echt de behoeftes van je klanten? Daar kom je het beste achter door met ze in gesprek te gaan of ze vragen te laten stellen. Paula van Steijn, product owner bij NU.nl, liet op het Congres Contentmarketing en Webredactie zien dat je door middel van interactie met gebruikers als bedrijf jouw expertise kunt tonen. En ook hoe NU.nl ervoor zorgt dat de discussie netjes blijft.

“De ruzies”, is een van de antwoorden uit het publiek op de vraag waarom mensen de comments op NU.nl lezen. Van Steijn laat in haar presentatie zien dat NUjij, het onderdeel waar de commentaarsectie onder valt, een waardevol aspect is van de nieuwssite. In de app van de nieuwssite heeft het zelfs een eigen icoontje. Het draait niet alleen maar om mensen die met elkaar discussiëren over het nieuws. Aan de artikelen die speciaal voor dit onderdeel van de organisatie worden geschreven, is goed te zien dat user generated content een handige manier is om de expertise van verschillende redacteuren te laten zien.

Vergeten vragen

Wanneer je jouw gebruikers of lezers vragen laat stellen, kom je erachter wat hun behoeftes zijn en wat ze willen weten. Als expert met voorkennis beantwoord je sommige vragen misschien niet. Omdat je denkt dat mensen het antwoord op die vraag al weten. Of omdat je denkt dat een bepaald onderwerp niet belangrijk genoeg is om aandacht aan te besteden.

Expertise laten zien

Door de vragen van je gebruikers te beantwoorden laat je je expertise op een bepaald gebied zien. Het is ook een goede manier om de experts binnen het bedrijf een gezicht te geven. Zo zien gebruikers dat ze communiceren met mensen. Want als je alleen de naam van een bedrijf ziet, voelt dat toch een stuk anoniemer.

En interactie werkt 2 kanten op. Het hoeft niet altijd zo te zijn dat jij degene bent die de vragen beantwoordt. Je kunt ook vragen stellen aan je gebruikers. En hun antwoorden kun je inzetten om zelf nieuwe content te genereren. Want wanneer één iemand een vraag stelt, is de kans groot dat een grotere groep op het antwoord zit te wachten.

Kwalitatieve content

Om de interactie op de juiste manier aan te gaan, is het belangrijk dat de user generated content van goede kwaliteit is. Hier kun je voor zorgen door mensen te verplichten een account aan te maken en een aantal huisregels op te stellen waar iedereen zich aan moet houden. Doet iemand dat niet, dan ontneem je ze de mogelijkheid om interactie aan te gaan.

Hulp van AI

Toch hoeft het niet altijd zo te zijn dat mensen binnen het bedrijf tijd vrij hoeven te maken om vragen van buitenaf te modereren of te beantwoorden. AI kan hier een ondersteunende rol spelen. Door een woordenlijst op te stellen, kun je het modereren voor een deel automatiseren. Ook kun je met kustmatige intelligentie een chatbot bouwen. Op basis van de content van jouw bedrijf kan de chatbot dan de vragen van jouw publiek beantwoorden.

Interactie is dus meer dan een commentaarsectie dan een commentaarsectie met ruzies onder artikelen op je website. Het kan ook zorgen voor nieuwe inzichten waar je nieuwe business uit kunt halen. En het kan er ook voor zorgen dat klanten zich meer betrokken voelen omdat het bedrijf minder anoniem wordt. En natuurlijk is het ook een voordeel dat AI je hierbij een handje kan helpen.

Mensen in publiek houden koffiekop vast

Lees meer

Blog

Aan het werk met AI: start meteen met deze 3 praktische tips

Wil je AI gebruiken in je dagelijkse werk maar weet je niet waar je moet beginnen? Tijdens de workshop Prompten voor Beginners op het Congres Contentmarketing & Webredactie 2024 gaven Anne Oostendorp en Marit Bohnenn tips en handvatten om aan de slag te gaan met ChatGPT. De uitdagingen die het publiek tegenkwam, werden direct aangepakt. Je leest ze hier in 3 tips.

Lees meer
Blog

Hoe bereik je als bedrijf Generatie Z en Alpa: 6 tips

In 2025 hoort zo’n 27% van de wereldbevolking tot Generatie Z, jongeren geboren tussen 2000 en 2015. Generatie Alpha, geboren na 2015, is dan met ruim 2 miljard zelfs de grootste generatie ooit. Deze doelgroepen vormen dus een enorme kans voor bedrijven. Maar vergeet traditionele marketingmethoden, want Gen Z en Alpha bereik je op hele andere manieren dan hun ouders. Hoe dan wel? Volgens Isabelle Bolluyt, expert in jongerencommunicatie, trek je zo hun aandacht én houd je die vast.

Lees meer
Blog

Creativiteit op de werkvloer: ontspanning als geheim wapen voor succes

In het huidige zakelijke klimaat is creativiteit een onmisbare vaardigheid geworden. Innovatie en out-of-the-box denken zijn cruciaal voor succes. Veel professionals worstelen echter met het vinden van de juiste balans tussen productiviteit en creativiteit. In dit artikel onderzoeken we waarom ontspanning essentieel is voor het stimuleren van creativiteit en geven we concrete tips om dit te bereiken.

Lees meer