In 2025 hoort zo’n 27% van de wereldbevolking tot Generatie Z, jongeren geboren tussen 2000 en 2015. Generatie Alpha, geboren na 2015, is dan met ruim 2 miljard zelfs de grootste generatie ooit. Deze doelgroepen vormen dus een enorme kans voor bedrijven. Maar vergeet traditionele marketingmethoden, want Gen Z en Alpha bereik je op hele andere manieren dan hun ouders. Hoe dan wel? Volgens Isabelle Bolluyt, expert in jongerencommunicatie, trek je zo hun aandacht én houd je die vast.
Blog
Hoe bereik je als bedrijf Generatie Z en Alpa: 6 tips
door redactie Congres Contentmarketing & Webredactie • 5 december 2024
Met deze 6 tips bereik je Generatie Z en Alpha
Creëer unieke content voor social media
TikTok, YouTube en Instagram zijn dé platforms voor deze doelgroepen. Ze halen hier hun nieuws en inspiratie vandaan. Zorg dat jouw bedrijf op deze platforms aanwezig is met content die specifiek is afgestemd op het kanaal en de doelgroep. Denk aan creatieve, opvallende posts die direct in het oog springen.Kies voor korte video’s
De aandachtsspanne van deze generaties is kort. Ze willen meteen weten: what’s in it for me? Als je dat niet snel duidelijk maakt, scrollen ze verder. Kies daarom voor short-form video’s die je boodschap in een paar seconden tot een paar minuten overbrengen. Antwoord direct op vragen als: kan ik hier iets mee? Moet ik iets doen? Kan ik iets winnen? Wat krijg ik ervoor?Betrek ze bij jouw product of dienst
Gen Z en Alpha denken graag mee en willen gehoord worden. Betrek ze bij jouw product, laat ze meedenken en vraag hun mening. Als ze actief betrokken worden, is de kans veel groter dat ze zich verbonden voelen met jouw bedrijf. Zo creëer je een band en is de kans groter dat ze loyaal worden.Vertel verhalen die raken
Een andere manier om betrokkenheid te creëren is storytelling. Met storytelling zet je inspirerende verhalen in om de doelgroep aan te spreken. Gen Z en Alpha willen beleven, voelen en zich verbonden voelen. Ze willen iets spannend, mooi of geweldig vinden - dát maakt indruk.Zet challenges in als origineel extraatje
Deze generaties groeien op met gaming en denken vaak in uitdagingen. Daardoor kunnen ze creatief denken, is hun Engels goed en zijn ze het gewend om onderdeel van een community te zijn. Als bedrijf kan je daarop inspringen door challenges te koppelen aan een dienst of product. Of het nu een spel, wedstrijd of actie is: zorg dat het origineel is en aanzet tot actie.Werk samen met influencers
Influencers zijn voor Gen Z en Alpha bijna even belangrijk als vrienden en familie. Hun aanbevelingen worden serieus genomen. Influencers hebben dus een enorme invloed op het koopgedrag van Gen Z en Alpha. Verbind ze aan jouw bedrijf om de doelgroep over de streep te trekken. Dit heeft vaak meer effect dan traditionele media.
Meer leren?
Wil je ontdekken hoe je jouw doelgroep effectief bereikt en welke middelen daarbij passen? Neem deel aan onze workshops en verbeter je strategie. Bekijk ons workshopaanbod.
Benieuwd wat iO voor jou kan doen op het gebied van content?
Laat het ons weten en we nemen contact met je op. Of bel direct naar +31 882 013 101.
Lees meer
Blog
Zo zet je ChatGPT in als contentmarketeer
De robots nemen de wereld over. Je hoort het vaak als het gaat over kunstmatige intelligentie (AI). Het is een angst die je zeker in de contentmarketing opzij moet zetten. Want als je ChatGPT niet gebruikt, word je door al je concurrenten ingehaald. De sleutel? Gebruik ChatGPT als aanvulling op jouw expertise, niet als een vervanging. Martin van Kranenburg, auteur van het boek ‘ChatGPT als tweede brein’, legt uit hoe je dat doet.
Lees meerBlog
Menselijk schrijven: dit moet je weten
Hoe schrijf je teksten die mensen begrijpen, aanspreken en het liefst ook nog raken? In de workshop ‘Menselijk schrijven’ gaf Tamara Bouman praktische tips voor begrijpelijk schrijven, persoonlijk schrijven en empathisch schrijven. Daarna moest het publiek zelf aan de slag. En dat bleek niet altijd even makkelijk. Je leest hier de belangrijkste inzichten.
Lees meerBlog
5 tips voor een goed te beheren en gebruiksvriendelijke website
Investeren in je website loont altijd, of het nu gaat om een spontane opschoningsactie of de invoering van een nieuw contentmanagementsysteem (CMS). Tijdens het Congres Contentmarketing en Webredactie 2024 vertelden Erik Bauer en Pauline van Brederode hoe zij de vernieuwing van de grote gemeentesites amstelveen.nl en aalsmeer.nl hebben aangepakt, waarbij ze overstapten op Drupal voor overheden van iO. Heb jij ook een (te) grote website met héél veel informatie? We geven je 5 tips waarmee je met jouw website zorgt voor betere toegankelijkheid, hogere tevredenheid van bezoekers en meer conversies.
Lees meer