Blog

Van chaos naar flexibele content: de headless mindset toegepast

door redactie congres Contentmarketing & Webredactie • 7 december 2025

Anderhalf jaar geleden voltooide Air France KLM de contentmigratie naar een headless CMS. Een systeem waarin content niet langer gekoppeld is aan één specifieke website, maar waarin het via API’s beschikbaar wordt gesteld aan verschillende kanalen zoals websites, apps en andere platforms. Dit maakt content herbruikbaar en flexibel inzetbaar op meerdere plekken. Een headless CMS implementeren is één ding, maar er echt waarde uit halen is een andere uitdaging. Want hoe zorg je dat je content écht flexibel wordt na een migratie?

Content als bouwstenen

Voor de migratie had Air France KLM te maken met bekende uitdagingen: oude systemen, afdelingen die onvoldoende met elkaar samenwerken, en content op veel verschillende plekken. Om alles samen te brengen, is het project TRUC gestart. TRUC is meer dan een catchy naam, vertelt Marije Bijlsma, Design Manager Content, het is een methode. ‘TRUC staat voor Truly Reusable User Centric Content. We ontwerpen niet langer volledige pagina’s, maar flexibele bouwstenen die op meerdere plekken ingezet kunnen worden.’

Nieuwe creativiteit voor content creators

Het gebruik van een headless CMS vraagt volgens Marije om een ‘headless mindset’. Content creators moeten leren denken in patronen en structuren in plaats van complete pagina's. ‘Content is nog steeds je verhaal,’, aldus Marije, ‘maar het is belangrijk dat je als content creator meer in patronen en structuren gaat denken.’ Je schrijft niet langer voor bezoekers van één specifieke pagina, maar voor je website, je app, je blog en, in het geval van KLM, kiosken op Schiphol waar passagiers zelf in kunnen checken voor hun vlucht.

Met kleine stapjes naar grote verandering

KLM kiest bewust voor kleine stapjes. In plaats van alles in een keer te veranderen, zorgen Marije en haar team er voor dat elke contentverbetering bijdraagt aan de lange termijn doelen. Wanneer ze bijvoorbeeld een externe website integreren in de hoofdwebsites van Air France en KLM, maken ze alle nieuwe content-onderdelen direct herbruikbaar voor andere plekken. Deze werkwijze houdt teams gemotiveerd en zorgt voor snel resultaat en zichtbaar succes. De TRUC-methode heeft zichzelf bewezen en wordt inmiddels altijd ingezet in projecten met grote business value. Zo maken Marije en haar team echt het verschil.

Key takeaways:

• Kies een sterke projectnaam die als werkwoord gebruikt kan worden (zoals TRUC bij KLM)

• Leer content creators denken in herbruikbare bouwstenen in plaats van volledige pagina's

• Kies bewust voor kleine stappen om teams gemotiveerd te houden en snel resultaat te zien

Mensen in publiek houden koffiekop vast
Van chaos naar flexibele content: de headless mindset toegepast