Als er iets is waar een goede podcastmaker je over moet kunnen vertellen, is het wel de kunst van storytelling. Want zonder effectieve storytelling, geen goed verhaal. En geen geboeide luisteraar.
Blog
6 lessen over effectieve storytelling om te leren van podcastmakers
door redactie Congres Contentmarketing & Webredactie • 20 december 2024
Mensen onthouden verhalen beter dan losse feiten. Storytelling is dus uitermate geschikt om mensen te bereiken, te raken en te verbinden met je merk. De podcastwereld zit vol met goede storytellers. En daar valt wat van te leren. Daarom verzamelen we hier 6 lessen uit de wereld van podcasts die jij kunt toepassen op jouw storytelling, overal.
1. It’s not about you!
Er zijn genoeg organisaties die vinden dat ze een interessant verhaal over zichzelf te vertellen hebben. Over een innovatief product, een strak ingericht proces, een zorgvuldig uitgewerkte toekomstvisie. En dat vervolgens gaan opnemen in een podcastserie.
Zijn dat de recepten voor de meest succesvolle podcasts? … nee, meestal niet.
Hier ligt een valkuil: er wordt vooral nagedacht over wat de organisatie wil vertellen. Niet wat de luisteraar graag wil horen. Want de harde waarheid is dat, negen van de tien keer, jouw interne processen helemaal niet zo interessant zijn voor iemand die er niet bij betrokken is.
Je ziet dit nu vaak gebeuren met podcasts, maar dit is een regel die je kunt toepassen op alle vormen van storytelling: vertel wat interessant is voor je publiek, en houd je merkintegratie subtiel. Anders loop je risico dat wat je vertelt, niet wordt gehoord.
2. Bied verschillende perspectieven
Over het algemeen zijn er twee soorten podcasts te onderscheiden: verhalende podcasts en talkshow podcasts. Waar verhalende podcasts meer gestructureerd zijn rondom een duidelijk verhaal of thema en vaak gescript zijn (denk bijvoorbeeld aan Het Spoor Bijster en De Verdwenen SS’er), zijn talkshow podcasts spontaner en meer conversatiegedreven (zoals Man man man, de podcast of Smartless).
Hoewel deze formats verschillen, hebben succesvolle podcasts met elkaar gemeen dat ze verschillende perspectieven bieden. Talkshows doen dit door bijvoorbeeld verschillende gasten uit te nodigen; in een verhalende format door meerdere invalshoeken te belichten.
Door te zorgen voor meer variëteit, kun je een verhaal meer diepte geven en interessanter maken. Je kun meer begrip en empathie opwekken voor een situatie, of juist meer tegenstelling en spanning creëren. Kortom: je verhaal wordt boeiender. Denk dus in je storytelling ook eens na over hoe je jouw verhaal anders kunt belichten.
3. Emotie, emotie, emotie
Storytelling is geen informatiedump. Je kunt ook niet zomaar een berg informatie op mensen afvuren en verwachten dat ze meteen geboeid zijn. Storytelling draait om het creëren van ervaringen die mensen aanspreken en betrokken houden. En een essentieel component daarvan is emotie.
Podcastmakers maken hier veel gebruik van. Veel verhalende podcasts zouden anders in één aflevering al klaar kunnen zijn met een feitelijke opsomming. En het is mogelijk een reden dat het talkshowformat steeds populairder wordt: omdat het menselijk is, herkenbaar. Een goed verhaal wekt emotie op en maakt de kans groter dat mensen het verhaal zullen delen met anderen.
En ja – dit kun je ook toepassen in zakelijke storytelling. Je publiek bestaat immers uit mensen. En mensen verbinden beter met emotie, authenticiteit en menselijke communicatie.
4. Maak je publiek onderdeel van je verhaal
Veel podcasts betrekken hun luisteraars en creëren een dialoog met hun publiek. Dat kan op verschillende manieren, zoals het insturen van vragen of het voeren van telefoongesprekken tijdens een aflevering. Er is een goede reden dat ze dit doen.
Door mensen te betrekken bij je verhaal, creëer je een – ja, daar is ‘ie weer – emotionele connectie. Een diepe band, die zorgt dat mensen zich echt meer betrokken voelen bij je verhaal. Wat weer zorgt voor een grotere kans dat het resoneert, of dat ze meer willen weten. Maak je lezer, luisteraar of kijker dus onderdeel van je verhaal, om de impact ervan te vergroten.
5. Het oog wil ook wat
Visuele elementen zijn een belangrijk onderdeel van storytelling. Ze ondersteunen je verhaal, geven meer gelaagdheid aan je verhaal en versterken emotie.
Nu hoor ik je misschien denken: wat kunnen we dan leren van podcasters? Dat is toch alleen audio?
Podcasts draaien inderdaad primair op audio, maar de videopodcast is sterk in opkomst. Dat is precies zoals het klinkt: een podcast die ook als video wordt opgenomen. En dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn of een hoge videoproductiewaarde te hebben. Een simpele (telefoon)camera (of meerdere) neerzetten in de podcaststudio volstaat vaak al.
Het kijken naar een podcast wordt steeds populairder: 38% van de podcastluisteraars bekijkt ze. Ook Spotify zet in op video; videopodcasts zijn nu bijna overal beschikbaar. Meer dan de helft van de top 20 podcasts hebben video, en het gemiddelde dagelijkse streams van videopodcasts stijgt meer dan 39% year over year.
Dus wat kunnen we hiervan leren? Het lijkt erop dat een multisensorische ervaring bijdraagt aan de storytelling, en dat mensen graag visueel gestimuleerd worden. Dit kun je integreren in elke vorm van storytelling.
6. Consistentie is key
In podcasting is consistentie essentieel voor het opbouwen van een trouwe luisterbasis. Als je luisteraars niet weten wanneer nieuwe afleveringen verschijnen, of als de ene aflevering sterk verschilt van de ander, kan het moeilijk zijn om ze betrokken te houden.
Een consistente toon, vast ritme en herkenbare stijl helpen om verwachtingen te managen, maar zorgen er ook voor dat mensen zich met jou verbonden voelen als maker. Hetzelfde geldt voor je merk. Wanneer je consistent bent in je storytelling, weet je publiek wat ze van jou kunnen verwachten. Dit creëert vertrouwen en versterkt je band.
Conclusie
Effectieve storytelling is niet alleen voor podcasters. Wat we van hen kunnen leren, kun je toepassen in elke vorm van storytelling. Of dat nu is met audio, tekst, video, statisch beeld, of een combinatie daarvan. Door je publiek te betrekken, verschillende perspectieven te bieden, emotie en visuele elementen te gebruiken, en consistent te blijven, kun je een verhaal creëren dat niet alleen gehoord wordt, maar ook impact maakt.
Benieuwd wat iO voor jou kan doen op het gebied van content?
Laat het ons weten en we nemen contact met je op. Of bel direct naar +31 882 013 101.
Lees meer
Blog
Hoe bereik je als bedrijf Generatie Z en Alpa: 6 tips
In 2025 hoort zo’n 27% van de wereldbevolking tot Generatie Z, jongeren geboren tussen 2000 en 2015. Generatie Alpha, geboren na 2015, is dan met ruim 2 miljard zelfs de grootste generatie ooit. Deze doelgroepen vormen dus een enorme kans voor bedrijven. Maar vergeet traditionele marketingmethoden, want Gen Z en Alpha bereik je op hele andere manieren dan hun ouders. Hoe dan wel? Volgens Isabelle Bolluyt, expert in jongerencommunicatie, trek je zo hun aandacht én houd je die vast.
Lees meerBlog
De evolutie van content discovery: waarom social media steeds belangrijker wordt voor SEO
De online wereld staat nooit stil, en dat geldt ook voor de manier waarop we informatie vinden en delen. Vroeger waren zoekmachines de plek als je iets wilde weten. Tegenwoordig scrollen we liever door Instagram of TikTok op zoek naar de nieuwste producten, tips en trends. In dit artikel onderzoeken we waarom social media een steeds grotere rol speelt in SEO-strategieën en hoe marketeers hierop kunnen inspelen.
Lees meerBlog
Hoe maak je content evergreen?
Evergreen content krijgt vaak niet de waardering die het verdient. Waarom? Omdat de aandacht meestal uitgaat naar spectaculaire hero-content. Opvallende campagnes en virale content stelen de show. Maar dat heeft ook een keerzijde. Hero-content richt zich vaak op de korte termijn, en verliest daarom na verloop van tijd aan waarde.
Lees meer