Evergreen content krijgt vaak niet de waardering die het verdient. Waarom? Omdat de aandacht meestal uitgaat naar spectaculaire hero-content. Opvallende campagnes en virale content stelen de show. Maar dat heeft ook een keerzijde. Hero-content richt zich vaak op de korte termijn, en verliest daarom na verloop van tijd aan waarde.
Blog
Hoe maak je content evergreen?
door redactie Congres Contentmarketing & Webredactie • 17 december 2024
Evergreen content daarentegen is misschien iets minder sexy, maar wel essentieel op de lange termijn. Waarom is dit belangrijk, en hoe zorg je ervoor dat jouw content relevant blijft? In dit artikel lees je alles over het maken van tijdloze content en krijg je praktische tips om direct aan de slag te gaan.
Waarom is evergreen content belangrijk?
Evergreen content is de ruggengraat van een sterke contentstrategie. Het trekt consequent verkeer naar je website en versterkt je autoriteit in je niche. Denk aan onderwerpen zoals “Hoe maak je de perfecte cappuccino” – ideaal voor een koffiemerk of een horecaleverancier – of “Tips om productiever te werken,” wat goed past bij een bedrijf dat kantoorsoftware aanbiedt. Het zijn stukken die inspelen op blijvende behoeften en vragen van je doelgroep. Met evergreen content bouw je niet alleen een duurzame relatie op met je publiek, maar haal je ook meer uit je investering in contentcreatie.
Wat maakt content tijdloos?
Tijdloze content heeft een aantal belangrijke kenmerken:
Relevantie op de lange termijn
Het onderwerp blijft actueel en interessant, ongeacht trends.Diepgang en kwaliteit
Het geeft waardevolle inzichten, tips of oplossingen die niet snel achterhaald raken.Flexibiliteit
Het kan eenvoudig worden geüpdatet om toch actueel te blijven.Heldere, eenvoudige taal
Het bevat geen jargon of specifieke termen die snel verouderen.
Evergreen content richt zich dus op onderwerpen die blijvend relevant zijn en inspelen op de behoeften van je publiek. Gidsen en handleidingen (‘Hoe stel je een marketingplan op?’), antwoorden op veelgestelde vragen (‘Wat is SEO?’) en lijsten en tips (’10 manieren om online je merk te promoten’) zijn daarom uitermate geschikte invalshoeken voor het maken van evergreen content.
Creëer evergreen content in 5 stappen
Kies een tijdloos onderwerp
Begin met een onderwerp dat altijd relevant blijft, zowel voor je merk als voor je doelgroep. Hiervoor kun je tools gebruiken als een keywordplanner om vragen te ontdekken die je doelgroep regelmatig stelt. Denk bijvoorbeeld aan praktische vragen of basisconcepten in jouw branche.
Blijf weg van (micro)trends en seizoensgebonden thema’s
Hoewel trends veel verkeer kunnen opleveren, verliezen ze ook snel hun waarde. Kies daarom voor onderwerpen die minder gevoelig zijn voor verandering. In plaats van “De socialmediatrends voor 2024” kun je kiezen voor “Hoe bouw je een effectieve socialmediastrategie?” Dit betekent overigens niet dat je helemaal geen trends en ontwikkelingen kan gebruiken voor evergreen content. Want dat kan – zolang deze maar voor de lange termijn relevant zijn. Onderwerpen als bijvoorbeeld AI, cryptocurrency en duurzame energie worden misschien beschouwd als trending topics, hebben inmiddels bewezen blijvend relevant te zijn.
Optimaliseer voor SEO
Tijdloze content wordt nóg krachtiger als je het optimaliseert voor zoekmachines. Gebruik relevante zoekwoorden, maak het scanbaar met duidelijke koppen, en zorg voor interne links naar andere artikelen op je site.
Focus op kwaliteit en volledigheid
Tijdloze content moet autoriteit uitstralen. Neem de tijd om grondig onderzoek te doen en waardevolle inzichten te bieden. Zorg ervoor dat het antwoord geeft op de vragen van je publiek en compleet voelt. Behandel dus niet alleen basisprincipes, maar ga ook dieper in op je onderwerp. Bonuspunten als jij je doelgroep unieke inzichten en details biedt die ze niet zomaar ergens anders kunnen vinden.
Werk regelmatig bij
Evergreen betekent niet dat je er nooit meer naar om hoeft te kijken. Plan updates om te zorgen dat je content up-to-date blijft. Kleine aanpassingen, zoals nieuwe voorbeelden of actuele cijfers, zorgen ervoor dat het relevant blijft.
Tips om evergreen content aantrekkelijk te maken
Dat evergreen content een stevige basis biedt, betekent niet dat het saai hoeft te zijn. Door visuele elementen te gebruiken zoals infographics, video’s of afbeeldingen, kun je je boodschap krachtiger en aantrekkelijker maken. Denk aan een video-tutorial bij een gids, of een infographic die complexe informatie samenvat.
Daarnaast is het slim om storytelling te integreren. Een goed verhaal (met emotie!) blijft hangen en maakt de inhoud menselijker. Bijvoorbeeld: “Van stress naar succes: hoe ik leerde omgaan met deadlines.”
Evergreen content is niet alleen een strategisch hulpmiddel, maar ook een kans om je merk op duurzaam te versterken. Het zorgt ervoor dat je op de lange termijn consistent zichtbaar en relevant blijft en legt een basis voor een duurzame, waardevolle online aanwezigheid.
Benieuwd wat iO voor jou kan doen op het gebied van content?
Laat het ons weten en we nemen contact met je op. Of bel direct naar +31 882 013 101.
Lees meer
Blog
Zo zet je ChatGPT slim in als eindredacteur
AI-tools zoals ChatGPT worden steeds vaker gebruikt door (content)professionals, bijvoorbeeld bij het opstellen van teksten. Ook voor jou als eindredacteur biedt deze slimme technologie veel voordelen. Het kan je werk niet alleen sneller, maar ook kwalitatief beter maken. Tijdens het Congres Contentmarketing & Webredactie vertelde Marten Blankesteijn hoe ChatGPT eindredacteuren bij DPG Media steeds meer ondersteunt. Hoe AI jou als eindredacteur kan ondersteunen? Doe inspiratie op met deze voorbeelden.
Lees meerBlog
Word content engineer en blijf relevant in de toekomst
De contentsector verandert sneller dan ooit door AI en data-analyse. Met kansen komen ook uitdagingen: wie zich aanpast, blijft niet alleen relevant, maar wordt een pionier in een nieuw speelveld. ‘Het wordt oei en wauw tegelijkertijd.’
Lees meerBlog
Hoe bereik je als bedrijf Generatie Z en Alpa: 6 tips
In 2025 hoort zo’n 27% van de wereldbevolking tot Generatie Z, jongeren geboren tussen 2000 en 2015. Generatie Alpha, geboren na 2015, is dan met ruim 2 miljard zelfs de grootste generatie ooit. Deze doelgroepen vormen dus een enorme kans voor bedrijven. Maar vergeet traditionele marketingmethoden, want Gen Z en Alpha bereik je op hele andere manieren dan hun ouders. Hoe dan wel? Volgens Isabelle Bolluyt, expert in jongerencommunicatie, trek je zo hun aandacht én houd je die vast.
Lees meer