Stel je voor: er staat een stormbaan bij de ingang van jouw kantoor. Zou je je dan welkom voelen? Voor één op de vier Nederlanders voelt het online landschap precies zo. Ze hebben moeite met informatieverwerking, beperkte digitale vaardigheden, of leven met een visuele, auditieve of motorische beperking. Martine Baadenhuijsen, expert inclusieve communicatie, toont aan waarom dit niet alleen een morele kwestie is, maar ook zakelijk cruciaal.
Dagelijkse frustraties van ontoegankelijke content
Martine is slechtziend en ervaart daardoor dagelijks zelf wat er misgaat. E-mails van verzekeraars die door screenreaders als wartaal worden voorgelezen omdat de taalinstelling ontbreekt. Websites waar alle links Meer informatie heten zonder verdere context. Contactformulieren die niet in te vullen zijn via toetsenbordnavigatie. Elk probleem melden of eromheen werken kost tijd en energie. Dit creëert ook afhankelijkheid, en juist dat willen Martine en veel andere Nederlanders niet.
Business case voor toegankelijkheid
Met 4,8 miljoen Nederlanders die moeite hebben met online informatieverwerking, sluit je met ontoegankelijke content een aanzienlijk deel van je doelgroep uit. Een groep die niet alleen mensen met een beperking omvat vertelt Martine, ‘maar ook ouderen, laaggeletterde gebruikers en mensen met beperkte digitale vaardigheden.’ Door al je content toegankelijk te maken bereik je niet alleen een breder publiek, toegankelijke websites scoren ook beter in zoekmachines. En klanten die eenmaal een toegankelijke service vinden, zijn vaak zeer loyaal. Dit maakt digitaal toegankelijke content niet alleen een wettelijke verplichting en een noodzaak, maar ook een echte win-win.
Kleine aanpassingen, grote impact
De oplossing ligt vaak in details, legt Martine uit: ‘alt-teksten die het doel van de afbeelding overbrengen, zoals een sfeerbeschrijving Opa en oma lachen met kleinkind in plaats van Twee volwassenen en één kind. Of linkbeschrijvingen die duidelijk omschrijven waar de link heen leidt, zoals Opleiding psychologie in plaats van Meer informatie.’ Deze aanpassingen helpen niet alleen mensen met beperkingen, maar verbeteren de gebruikerservaring voor iedereen. Want met een duidelijke linkbeschrijving vindt iedereen sneller wat die zoekt.
Key takeaways:
• Maak elke pagina en elk formulier digitaal toegankelijk voor iedereen
• Schrijf doelgerichte alt-teksten die aansluiten bij de sfeer die je wil overbrengen
• Maak linkbeschrijvingen specifiek; vermeld waar de link heen leidt
• Test contactformulieren en belangrijke functies met toetsenbordnavigatie

