Blog

Het Zeigarnik-effect in content marketing: hoe onafgemaakte verhalen ons brein triggeren

door redactie Congres Contentmarketing & Webredactie17 december 2024

Als contentspecialist of copywriter probeer je elke dag weer je doelgroep te raken en aan te zetten tot actie. Maar heb je wel eens gedacht aan de psychologische ‘hacks’ waarmee je net wat meer impact kunt maken? Gedragsinzichten en neuromarketing bieden precies die extra tools. Tijdens het congres Contentmarketing & Webredactie 2024 gaven Justin van Tol en Daan Goote van iO een inkijkje in dit vakgebied. We zoomen in op het zogenaamde Zeigarnik-effect: hoe onafgemaakte verhalen ons blijven triggeren.

Het Zeigarnik-effect werd ontdekt door de Russische psychologe Bluma Zeigarnik in de jaren ’20 van de vorige eeuw, die tijdens een experiment merkte dat deelnemers onafgemaakte taken veel beter konden reproduceren dan taken die volledig waren afgerond. Ons brein heeft een onbedwingbare behoefte aan ‘closure’. Ook wel: de neiging om incomplete informatie aan te vullen. Wanneer we geconfronteerd worden met een fragment of een incomplete vorm, probeert ons brein automatisch de ontbrekende delen in te vullen om de situatie begrijpelijk te maken. (Klinkt dat herkenbaar? Voor mij wel in elk geval). Deze onafgemaakte taken creëren een zekere spanning in ons brein, waardoor we ons er sterker op focussen en ze actiever proberen te onthouden. Dit proces van aanvullen gebeurt snel, vaak onbewust, en helpt ons dus om betekenis te geven aan wat we waarnemen. Dat effect kunnen we -als content marketeer- ook kunstmatig oproepen.

Het Zeigarnik-effect wordt in marketing toegepast om nieuwsgierigheid te wekken, betrokkenheid te vergroten of om consumenten langer te laten nadenken over een boodschap of merk. In combinatie met Gestaltpsychologie – en dan specifiek het principe van de eerdergenoemde closure– kan het effect op creatieve manieren worden benut. Een mooi voorbeeld is deze advertentie van een bekend fastfoodmerk. Deze subtiele aanpak triggert het brein om het merk aan te vullen en zorgt voor een sterkere herinnering en associatie.

Een foto van een billboard advertentie van McDonalds

We geven vijf voorbeelden van hoe je het effect in je dagelijkse werk kunt toepassen:

  1. Clickbait en teaser-titels: prikkelende koppen zoals "Je gelooft niet wat deze ondernemer ontdekte..." werken uitstekend om nieuwsgierigheid op te wekken en aan te zetten tot klikken.

  2. Cliffhangers in blogs of e-mails: een blog dat eindigt met "Volgende week onthullen we de beste strategieën voor conversie..." heeft een grote kans op terugkerende lezers.

  3. Afgebroken advertenties: video’s die abrupt stoppen met een boodschap als "Wil je weten hoe dit afloopt? Ontdek het hier!" triggeren consumenten om actie te ondernemen.

  4. Progressiebalken in campagnes: door incomplete stappen visueel weer te geven, zoals "80% voltooid - bijna klaar!", worden mensen extra gemotiveerd om de taak af te maken. (Tip: laat de balk al ruim over de helft starten in plaats van op nul).

  5. Content in series: het aanbieden van informatie in delen, bijvoorbeeld een cursusmodule die eindigt met "De volgende module onthult onze geheime formule," houdt gebruikers betrokken.

Conclusie

Het Zeigarnik-effect laat zien dat onafgemaakte verhalen, beelden of taken onze aandacht vasthouden en ons activeren. Je creëert met opzet nieuwsgierigheid door iets belangrijks nét niet helemaal te onthullen. Voor contentmarketing professionals biedt dit effect een bewezen methode om engagement te verhogen en langdurige merkherinnering te creëren.

Benieuwd wat iO voor jou kan doen op het gebied van content?

Gedragsinzichten kunnen je content meer impact geven. Wil je meer weten over deze inzichten en hoe jij ze kunt toepassen in jouw werk? Neem contact op via telefoonnummer +31 882 013 101.

Mensen in publiek houden koffiekop vast

Lees meer

Blog

Hoe attitudemodellen jou kunnen helpen bij contentmarketing

Tijdens het Congres Contentmarketing & Webredactie in Jaarbeurs Utrecht nam Stefan van den Boom, Digital Strategy Lead bij Enexis, de bezoekers van zijn break-out sessie mee in de inzet van het Mentality-model. Als contentmarketeer wil je jouw boodschap personaliseren en het liefst voor een zo relevant mogelijke doelgroep. Want hoe meer jij weet over het gedrag en de interesses van de ontvanger, hoe relevanter jij je boodschap kan maken en hoe beter deze wordt ontvangen. In dit artikel lees je hoe je gebruik kunt maken van zogenoemde attitudemodellen en wat deze modellen toevoegen aan jouw contentmarketingstrategie.

Lees meer
Blog

Hoe bereik je als bedrijf Generatie Z en Alpa: 6 tips

In 2025 hoort zo’n 27% van de wereldbevolking tot Generatie Z, jongeren geboren tussen 2000 en 2015. Generatie Alpha, geboren na 2015, is dan met ruim 2 miljard zelfs de grootste generatie ooit. Deze doelgroepen vormen dus een enorme kans voor bedrijven. Maar vergeet traditionele marketingmethoden, want Gen Z en Alpha bereik je op hele andere manieren dan hun ouders. Hoe dan wel? Volgens Isabelle Bolluyt, expert in jongerencommunicatie, trek je zo hun aandacht én houd je die vast.

Lees meer
Blog

Word content engineer en blijf relevant in de toekomst

De contentsector verandert sneller dan ooit door AI en data-analyse. Met kansen komen ook uitdagingen: wie zich aanpast, blijft niet alleen relevant, maar wordt een pionier in een nieuw speelveld. ‘Het wordt oei en wauw tegelijkertijd.’

Lees meer