Tijdens het Congres Contentmarketing & Webredactie in Jaarbeurs Utrecht nam Stefan van den Boom, Digital Strategy Lead bij Enexis, de bezoekers van zijn break-out sessie mee in de inzet van het Mentality-model. Als contentmarketeer wil je jouw boodschap personaliseren en het liefst voor een zo relevant mogelijke doelgroep. Want hoe meer jij weet over het gedrag en de interesses van de ontvanger, hoe relevanter jij je boodschap kan maken en hoe beter deze wordt ontvangen. In dit artikel lees je hoe je gebruik kunt maken van zogenoemde attitudemodellen en wat deze modellen toevoegen aan jouw contentmarketingstrategie.
Blog
Hoe attitudemodellen jou kunnen helpen bij contentmarketing
door redactie Congres Contentmarketing & Webredactie • 12 december 2024
Segmenteren kun je leren
Een attitudemodel is een krachtige tool voor jouw contentmarketing. Het helpt je namelijk inzicht te krijgen in het gedrag, de motivaties en de houding van jouw doelgroep. Als contentmarketeer kun je daardoor strategieën ontwikkelen die gericht zijn op het bouwen van een sterke relatie met je klant en kun je krachtige content maken voor jouw marketingcampagne. Vooral als je een grote doelgroep bedient en toch wil segmenteren om zo specifieke content bij de juiste ontvangers te krijgen.
Mentality-model
Het Mentality-model is aan de hand van persoonlijke opvattingen en waarden opgedeeld in 8 groepen met een eigen attitudeprofiel. Onderzoeksbureau Motivaction is bedenker van het Mentality-model en omschrijft dat als volgt: ‘Mensen uit hetzelfde milieu hebben gedeelde waarden ten aanzien van werk, vrije tijd en politiek, en tonen overeenkomstige ambities, drijfveren en consumentengedrag.’
Door de attitudemodellen kun je nog beter je boodschap afstemmen op de ontvanger. Denk maar eens aan Tweede Kamerleden Thierry Baudet (41 jaar) en Rob Jetten (37 jaar). Ze zijn bijna even oud, allebei politiek actief en beiden universitair geschoold. Toch denken zij waarschijnlijk heel anders over het onderwerp energietransitie. Als je hen dezelfde boodschap stuurt, dan komt de boodschap niet of verkeerd over bij tenminste één van de twee. Benieuwd welke 8 attitudeprofielen het Mentality-model omschrijft? Je vindt ze hier: https://www.motivaction.nl/mentality
Meer attitudemodellen
Naast het Mentality-model zijn er nog veel meer modellen om in te spelen op het gedrag of de houding van jouw doelgroep. Een ander voorbeeld is het Elaboration Likelihood Model, oftewel het ELM-model. Dit is een theorie die beschrijft hoe mensen informatie verwerken en hoe dit hun houding en gedrag beïnvloedt.
Het model onderscheidt 2 routes van informatieverwerking. Onder de eerste route vallen mensen die veel aandacht besteden aan de inhoud en de informatie kunnen analyseren, bijvoorbeeld bij grote aankopen zoals een auto. Zij nemen veel informatie tot zich en verdiepen zich echt in het product.
De tweede route richt zich op het beïnvloeden van consumenten die niet of minder gemotiveerd zijn om een boodschap te verwerken. Zij lezen bijvoorbeeld niets over de aankoop van een auto, maar letten meer op het uiterlijk ervan. Ziet deze er mooi uit? Zij richten zich dus op oppervlakkerige aspecten. Als je dat weet als contentmarketeer, dan is het een stuk eenvoudiger om de juiste boodschap over te brengen aan jouw (potentiële) klant.
VALS-model
Het VALS-model (Values and Lifestyles) is ontwikkeld om consumenten te segmenteren op basis van hun psychografische kenmerken, zoals waarden, attitudes en levensstijl. Het model maakt onderscheid in 2 dimensies, namelijk primaire motivatie en beschikbare middelen. Kort gezegd: hoeveel geld en kennis hebben mensen? En: hoe staan zij in het leven (wat is hun persoonlijkheid)?
Het VALS-model omschrijft net als het Mentality-model 8 doelgroepen. Als contentmarketeer van bijvoorbeeld een sportschool kun je voor de ‘Denkers’ content maken die gericht is op het uitleggen hoe verschillende oefeningen werken en wat deze doen voor je lichaam. Deze groep houdt namelijk van leren en informatie. Voor mensen die graag succesvol willen zijn en indruk willen maken op anderen kun je beter verhalen delen van leden die grote veranderingen hebben bereikt door voor- en na-foto’s. Dat slaat beter aan bij deze ‘Strevers’. In deze video krijg je in 3 minuten een nog beter beeld van het VALS-model.
Aan de slag
Door aan de slag te gaan met 1 van de 3 attitudemodellen ben je als contentmarketeer in staat om je doelgroep op een diepgaand niveau te begrijpen en aan te spreken. De uitkomst? Effectievere marketingcommunicatie, sterkere en langdurigere klantrelaties en uiteindelijk betere (bedrijfs-)resultaten.
Benieuwd wat iO voor jou kan doen op het gebied van content?
Laat het ons weten en we nemen contact met je op. Of bel direct naar +31 882 013 101.
Lees meer
Blog
Hoe bereik je als bedrijf Generatie Z en Alpa: 6 tips
In 2025 hoort zo’n 27% van de wereldbevolking tot Generatie Z, jongeren geboren tussen 2000 en 2015. Generatie Alpha, geboren na 2015, is dan met ruim 2 miljard zelfs de grootste generatie ooit. Deze doelgroepen vormen dus een enorme kans voor bedrijven. Maar vergeet traditionele marketingmethoden, want Gen Z en Alpha bereik je op hele andere manieren dan hun ouders. Hoe dan wel? Volgens Isabelle Bolluyt, expert in jongerencommunicatie, trek je zo hun aandacht én houd je die vast.
Lees meerBlog
Creativiteit op de werkvloer: ontspanning als geheim wapen voor succes
In het huidige zakelijke klimaat is creativiteit een onmisbare vaardigheid geworden. Innovatie en out-of-the-box denken zijn cruciaal voor succes. Veel professionals worstelen echter met het vinden van de juiste balans tussen productiviteit en creativiteit. In dit artikel onderzoeken we waarom ontspanning essentieel is voor het stimuleren van creativiteit en geven we concrete tips om dit te bereiken.
Lees meerBlog
5 tips voor een goed te beheren en gebruiksvriendelijke website
Investeren in je website loont altijd, of het nu gaat om een spontane opschoningsactie of de invoering van een nieuw contentmanagementsysteem (CMS). Tijdens het Congres Contentmarketing en Webredactie 2024 vertelden Erik Bauer en Pauline van Brederode hoe zij de vernieuwing van de grote gemeentesites amstelveen.nl en aalsmeer.nl hebben aangepakt, waarbij ze overstapten op Drupal voor overheden van iO. Heb jij ook een (te) grote website met héél veel informatie? We geven je 5 tips waarmee je met jouw website zorgt voor betere toegankelijkheid, hogere tevredenheid van bezoekers en meer conversies.
Lees meer