Blog

Creëer nieuwsgierigheid door het inzetten van content

door redactie Congres Contentmarketing & Webredactie20 december 2024

Hoe versterk je met contentmarketing de naamsbekendheid en merkvoorkeur voor het aantrekken van nieuwe klanten? Dat is precies de uitdaging van Lidy Nebbeling en Jan Meulendijks van Nyenrode Business Universiteit, zo vertelden ze op het Congres Contentmarketing en Webredactie. Hun aanpak leidde tot een prikkelende vraag: waarom werkt nieuwsgierigheid voor je merk? En hoe pak je dat aan?

Nieuwsgierigheid is hét geheim om je doelgroep te boeien en te binden. Met een slimme contentstrategie inspireer je mensen, wek je hun interesse en zorg je ervoor dat ze meer willen weten. Als je mensen nieuwsgierig maakt, vergroot je je bereik en raken ze meer betrokken bij je merk. Zorg er daarom voor dat je content altijd duidelijk, interessant en herkenbaar is. Afgestemd op de interesses, taalgebruik en belevingswereld van je doelgroep. Zo wordt je merk niet alleen gezien, maar ook onthouden.

Waarom nieuwsgierigheid werkt voor je merk

  • Meer autoriteit: als je waardevolle inzichten en educatieve content biedt die nieuwsgierigheid opwekken bij je doelgroep, zien mensen je als dé expert in je vakgebied. Zelfs als ze nog niet direct behoefte aan je product hebben, blijft je naam hangen.

  • Vertrouwen leidt tot loyaliteit: goede content doet meer dan informeren, het creëert een band met je doelgroep. Ze zijn benieuwd naar je, leren je merk beter kennen en beginnen het steeds vaker te associëren met betrouwbare oplossingen. Die band zorgt ervoor dat mensen aan jou denken wanneer ze wél iets nodig hebben; je hebt namelijk al hun vertrouwen gekregen. En dat vertrouwen? Dat vertaalt zich naar loyaliteit: mensen zijn eerder geneigd om terug te keren naar een merk dat hen al waardevolle en relevante informatie, en bovendien een goed gevoel, heeft gegeven.

  • Merkzichtbaarheid en engagement: nieuwsgierigheid kan je ook opwekken door bijvoorbeeld snippets van je product te delen. En door te focussen op overkoepelende thema’s van je diensten, in plaats van te veel in te gaan op detail. Dit verhoogt niet alleen de zichtbaarheid van je merk, maar trekt ook nieuwe doelgroepen aan. Het resultaat? Meer volgers op social media en een grotere betrokkenheid van je publiek. Je merk wordt herkend als een betrouwbare bron van inzichten en inspiratie, wat jouw positie in de markt versterkt.

  • Een herkenbaar merk met karakter: merken met een persoonlijkheid blijven hangen. Maar waarom? Als je een intrigerend verhaal of unieke stijl hebt, willen mensen meer van je weten. Wanneer je kiest voor een duidelijke stijl – of dat nou serieus en informatief is of juist wat informeler – geef je je doelgroep een reden om nieuwsgierig naar je te blijven. Je stijl maakt je merk niet alleen uniek, maar ook herkenbaar, aantrekkelijk én betrouwbaar voor de juiste doelgroep.

Nieuwsgierigheid opwekken is geen trucje, maar een strategische zet. Het maakt je merk sterker, herkenbaarder en geliefder. En op de lange termijn? Dan ben jij die go-to bron waar mensen keer op keer naar terugkeren voor inspiratie, inzichten en meer.

Mensen in publiek houden koffiekop vast

Lees meer

Blog

5 slimme manieren om AI in te zetten voor je contentproces

Jelle Plass is Experience & AI strategist bij iO. Op het congres Contentmarketing en Webredactie 2024 gaf hij een workshop over hoe je tot AI-oplossingen komt die verschillende bedrijfsprocessen kunnen verbeteren.

Lees meer
Blog

Zo zet je ChatGPT in als contentmarketeer

De robots nemen de wereld over. Je hoort het vaak als het gaat over kunstmatige intelligentie (AI). Het is een angst die je zeker in de contentmarketing opzij moet zetten. Want als je ChatGPT niet gebruikt, word je door al je concurrenten ingehaald. De sleutel? Gebruik ChatGPT als aanvulling op jouw expertise, niet als een vervanging. Martin van Kranenburg, auteur van het boek ‘ChatGPT als tweede brein’, legt uit hoe je dat doet.

Lees meer
Blog

Menselijk schrijven: dit moet je weten

Hoe schrijf je teksten die mensen begrijpen, aanspreken en het liefst ook nog raken? In de workshop ‘Menselijk schrijven’ gaf Tamara Bouman praktische tips voor begrijpelijk schrijven, persoonlijk schrijven en empathisch schrijven. Daarna moest het publiek zelf aan de slag. En dat bleek niet altijd even makkelijk. Je leest hier de belangrijkste inzichten.

Lees meer